2023-08-03 05:00Nyheter

Studentporträtt Miriam Scheller: – Kostymerna talade till mig

En kvinna sitter framför en symaskin och ler inför kameran. Studenten Miriam Scheller

Det här är det fjärde porträttet av de fem av studenter som går en unik kurs på Textilhögskolan i sommar; uppgiften är att göra om kostymer från Kungliga Operan till couturekläder.

– Jag valde baletten Svansjön som tema. Jag är intresserad av delade personligheter – både det svartvita och de grå skalorna däremellan. Att ta fram det sårbara där det handlar om dina egna val och att hitta din frihet istället för att bli räddad av någon annan.

Vad har du för bakgrund inom mode?
– Jag ville bli konstnär innan jag ville bli modedesigner. Som tonåring insåg jag att konst kan vara mode och vice versa. Jag flyttade från München där jag är född och uppvuxen till Amsterdam för en MBA eftersom jag planerar att arbeta internationellt. Under tiden där blev jag kär i stickning. Det ledde mig till en masterutbildning på Textilhögskolan i Borås för att fokusera på textildesign och vidareutveckla mina stickkunskaper. Jag har lärt mig mycket här och utvecklat mitt arbete. Garnet påverkar det slutliga resultatet dramatiskt så att få kontroll över den aspekten har varit utmärkt för mig.

Varför ville du gå den här kursen?
För jag älskar att ”berätta” med kostymer och för att jag själv brukade spela teater. Jag gillar också opera. Jag går den också för att lära mig om konstruktion i textila "konstverk" - jag visste att kursen skulle ge mig insikter och kunskap. Slutligen ville jag vara friare än i mitt vanliga studentarbete. Här kan jag förlora mig i hantverket och detaljerna.

Beskriv plaggen du jobbar med?
– Allt handlar om drama. Förhoppningsvis kommer jag att göra sex stycken – alltid en svart och en vit, alltså 3 par. Jag vill se dualiteten. 

Det första paret är två långa klänningar, den ena kompletterad med rosa och den andra med svarta fjädrar. Det andra handlar om tyll, volanger av fjädrar - jag blev inspirerad av svanens förmåga att fluffa upp sina fjädrar och få den där runda, molnliknande formen. Det tredje paret är grövre och nästan taggigt. Jag ville lägga till en kontrast.

Vad har du lärt dig hittills i processen? 
– Att vara mindre rädd. Mängden plagg och berget av material att arbeta med på den korta tid vi har ger oss ingen tid att vara oroliga. Jag bara gör

Vilken är den största utmaningen? 
– Att jag gör mig själv väldigt sårbar. Det här är ett av de största arbetena jag gjort hittills och jag måste visa min kompetens och professionalitet. Som student är du i en bubbla men nu är det genom Kungliga Operan och Louise Xin och det gör det större. Dessutom är det för en god sak som får stor exponering. Det är lite av ett test – kan jag göra detta inom den här tidsramen och ändå ha arbetsglädje och vara stolt? 

Vad är roligast? 
– Att ha allt detta material att leka med. Jag har blivit välsignad med den här mängden material som jag är helt och hållet ansvarig för att förvandla – det ger en barnslig glädje. Jag tillåter mig själv att satsa stort!

Bakgrund
Operan är, på uppdrag av regeringen, Sveriges nationalscen för opera och balett och är genom sin höga kvalitet och sitt goda renommé en väletablerad kulturinstitution i Sverige och världen. Under 2023 firar Operan 250 år. Extra viktigt för institutionen under jubileumsåret är att belysa århundraden av den hantverksskicklighet som har gått i arv och än idag präglar Operans arbetssätt. Lika viktigt är att sätta ljuset på Operans förmåga att arbeta med hållbarhet och återbruk i nuet och i framtiden.

Operan anordnar under sommaren en exklusiv visning och utställning av speciellt utvalda kostymer. Den 7 september sker även en försäljning av utvalda, exklusiva plagg i Guldfoajén. Ett antal av dem är så kallad re:make av kostymer från Operans garderober i ett samarbete med designern Louise Xin och studenter vid Textilhögskolan, Textile Fashion Center i Borås. Från ett urval av kläder gjort av Louise, som också ger studenterna hand- och vägledning, skapar fem studenter klädtolkningar av personligt utvalda operor genom unika plagg sammansatta av skatter ur Kungliga Operans kostymförråd. Samtliga intäkter går till Unga Operan-fonden, Kungliga Operans verksamhet för barn och unga.


Om Textile Fashion Center

Textile Fashion Center är en utvecklings- och innovationsmiljö i centrala Borås. Basen för centret är ett tiotal verksamheter inom Borås Stad och Högskolan i Borås som verkar i skärningspunkten mellan näringsliv, offentlig sektor, utbildning & forskning, kultur samt invånare & besökare. Visionen är att vara Europas ledande center för hållbar utveckling och innovation inom textil och mode. Textile Fashion Center öppnade 2014 i en renoverad 100 år gammal textilfabrik där den industriella arkitekturen med varsam hand bevarats och blivit grunden för en inspirerande och attraktiv miljö för affärsverksamhet, lärande, kreativitet och nätverkande.


Kontakt

Git Guldare
Samordnare
Git Guldare

Relaterade nyheter