Det här är det andra porträttet av de fem studenter som går en mycket speciell kurs på Textilhögskolan i sommar: uppgiften är att göra om kostymer från Kungliga Operan till helt nya couturekläder. – Jag försöker blanda feminint och maskulint och göra plaggen sömlösa och fulla av kontraster, säger Luiza Bachofer som valde operan Orlando som tema för sina plagg.
Operan Orlando är baserad på romanen av Virgina Woolf.
– Jag kände att det var ett mycket viktigt stycke att ta upp eftersom pjäsen nyligen förbjöds att framföras av en lokal regering i Madrid, där jag kommer ifrån. Den handlar om en person, Orlando, som lever i flera århundraden och ändrar sitt kön från man till kvinna och därmed behöver anpassa sig till nya verkligheter, roller och omständigheter över tid.
Luiza har precis avslutat andra året av sin kandidatexamen i modedesign och använder "fritiden" innan det sista året till utbildning och skapande långt bortom vad de vanliga kurserna på skolan handlar om.
Varför ville du gå den här kursen?
– Jag visste direkt att jag ville göra det när jag läste om den eftersom den är väldigt nära hur jag började med design och att göra kläder – jag var lärling hos en kvinna som var kostymdesigner. Så jag var ”på” den här kursen! Jag skulle älska att göra kostymdesign för teater och opera i framtiden.
Beskriv plaggen du arbetar med.
– Jag har delat upp berättelsen om Orlando i fyra delar med olika representationer, förväntningar och ansvar och hur karaktären försöker hitta frihet i sina olika ”liv”. Jag försöker spegla det med kläderna.
Vilken är den största utmaningen i arbetet hittills?
– Att behöva arbeta med begränsade mängder material i väldigt olika färger. Jag kan ha en vision men materialet kanske inte passar – jag måste vara logisk.
Vad är roligast med det?
– Att göra kläderna och plocka isär plaggen och se alla dolda delar. Jag får ett fönster in i hur folk har arbetat med det tidigare och hur de har ändrats, ibland flera gånger. I en av dem hittade jag stygn i tre olika färger – från originaltillverkning, från remake och reparation. Tillverkningen av kostymerna berättar en historia.
Bakgrund
Operan är, på uppdrag av regeringen, Sveriges nationalscen för opera och balett och är genom sin höga kvalitet och sitt goda renommé en väletablerad kulturinstitution i Sverige och världen. Under 2023 firar Operan 250 år. Extra viktigt för institutionen under jubileumsåret är att belysa århundraden av den hantverksskicklighet som har gått i arv och än idag präglar Operans arbetssätt. Lika viktigt är att sätta ljuset på Operans förmåga att arbeta med hållbarhet och återbruk i nuet och i framtiden.
Operan anordnar under sommaren en exklusiv visning och utställning av speciellt utvalda kostymer. Den 7 september sker även en försäljning av utvalda, exklusiva plagg i Guldfoajén. Ett antal av dem är så kallad re:make av kostymer från Operans garderober i ett samarbete med designern Louise Xin och studenter vid Textilhögskolan, Textile Fashion Center i Borås. Från ett urval av kläder gjort av Louise, som också ger studenterna hand- och vägledning, skapar fem studenter klädtolkningar av personligt utvalda operor genom unika plagg sammansatta av skatter ur Kungliga Operans kostymförråd. Samtliga intäkter går till Unga Operan-fonden, Kungliga Operans verksamhet för barn och unga.
Textile Fashion Center är en utvecklings- och innovationsmiljö i centrala Borås. Basen för centret är ett tiotal verksamheter inom Borås Stad och Högskolan i Borås som verkar i skärningspunkten mellan näringsliv, offentlig sektor, utbildning & forskning, kultur samt invånare & besökare. Visionen är att vara Europas ledande center för hållbar utveckling och innovation inom textil och mode. Textile Fashion Center öppnade 2014 i en renoverad 100 år gammal textilfabrik där den industriella arkitekturen med varsam hand bevarats och blivit grunden för en inspirerande och attraktiv miljö för affärsverksamhet, lärande, kreativitet och nätverkande.