2021-03-12 11:40Pressmeddelande

Efter succépremiären: Föreläsningsserie om hållbarhet fortsätter

Textile Fashion Center hade en mycket uppskattad premiär för föreläsningsserien Open Class 2021 i slutet av februari. Ett deltagarantal långt över förväntan var med i en digital direktsändning från Textilmuseet. Den 24 mars 2021 är det dags för Nordiska Textilakademin som bjuder på kunskap i ämnet ”Textil- och klädbranschens hållbarhetsresa – så fungerar den”.

Lena Berger-Andersson, ämnesledare för två yrkesutbildningar inom hållbarhet på Nordiska Textilakademin är en av föreläsarna:

- Textil- och klädbranschens utveckling för att bemöta krav och behov av hållbarhet pågår men det finns mycket kvar att göra och vi vill ge kunskap, inspiration och insikter.

Föreläsningen passar både dem som arbetar eller vill arbeta i branschen och den som är intresserad av att vara en medveten kund.

Bland kommande föreläsningarna finns ”Hållbart entreprenörskap” och ”Så är du en hållbar modekonsument” och det kan du anmäla dig till redan nu.

Inkubatorn Borås INK levererar föreläsningen om entreprenörskap:
- Vi vill stötta blivande och nya entreprenörer så de skapar hållbara företag inom alla tre dimensionerna ekonomi, miljö och socialt från start, säger VD Stefan Dinér.

- På grund av pandemin är föreläsningarna för närvarande digitala men vi hoppas att senare under året kunna bjuda in deltagarna till centret, säger Git Guldare, centrumledare.

Läs mer om föreläsningarna under våren och hösten: https://textilefashioncenter.se/openclass2021/

Textile Fashion Center arrangerar som en del av Borås 400-årsjubileum kostnadsfria föreläsningar om hållbarhet. Vi vill med fakta, exempel, frågeställningar, idéer och i samtal med dig som är invånare i Borås prata om detta spännande och viktiga ämne som går som en röd tråd genom centret.

Det arrangeras 8 föreläsningskvällar under 2021 för dig som är nyfiken, intresserad, entusiastisk och kunskapstörstande eller helt enkelt bara vill veta mer.

De flesta föreläsningarna har inriktning på textil, kläder och/eller mode men det finns också andra ämnen med koppling till verksamheter i centret.

Git Guldare
Samordnare