I ett oväntat POP-IN-samarbete har Best Western Hotell Borås bjudit in Textile Fashion Center till att skapa en nytänkande hotellrumsupplevelse. Den 1 februari 2018 öppnar Textile Fashion Center ett rum som präglas av tydliga influenser och skapar en personlig upplevelse för den mode- och textilintresserade hotellgästen.
Rummet andas mode och textil, och kommer att prydas med komponenter speciellt framtagna för samarbetet. Tyg till kuddar har tagits fram på Textilhögskolan. Kuddarna är stickade med guldig polyestertråd på en flatstickningsmaskin som är en av alla resurser som finns på Textilhögskolan. Modelitteratur finns att grotta ner sig i som har en tydlig koppling till Textilmuseets utställningar. Även vinnarbidraget från modeentreprenörstävlingen Show Up Fashion Awards, Lovalot, visar upp sina kläder i rummet. Show Up Fashion Award arrangeras varje år på Textile Fashion Center av Marketplace Borås.
– Vi på Textile Fashion Center arbetar ofta gränsöverskridande med olika proffessioner, i olika typer av projekt. Att bli inbjudna av Hotell Borås och få möjlighet att skapa ett eget hotellrum känns därför fantastiskt roligt och spännande. Vi hoppas givetvis att hotellgästerna kommer och upplever centrat på plats och här därför lyft in delar från husets publika verksamheter i rummet, säger Frida Stålhandske, marknadskoordinator på Textile Fashion Center.
I rummet lyfts utställningen The Weather Diaries av Cooper & Gorfer som just nu visas på Textilmuseet. Rummets alla gäster bjuds på fri entré till Textilmuseet under sin hotellvistelse, de första gästerna får dessutom fri entré i ett år. Under öppningsdagen kommer det ett kurerat urval av kläder från Textile Fashion Centers butik Fashion Gallery till försäljning, skapade av designers på Textile Fashion Center.
Best Western Hotels and Resorts består av en hotellfamilj med lokala hotell där inget hotell är det andra likt. Alla hotell drivs av entreprenöriella eldsjälar som skapat unika hotellupplevelser – Hotell Borås är inget undantag. Med nyrenoverade rum i vacker art deco-stil passar hotellet perfekt för ett mode- och textilrum.
– Vi vill visa att vi har ett genuint intresse för den stad vi lever och verkar i, varför ett samarbete med en så stark lokal aktör som Textile Fashion Center känns helt rätt för oss, säger Janne Johansson delägare samt sälj- och marknadsansvarig på Best Western Hotell Borås.
PRESSINBJUDAN ATT DELTA PÅ INVIGNINGSMINGLET DEN 1 februari 2018.
Dörren öppnas klockan 14.00 och minglet fortsätter fram till 16.00
Välkommen att OSA här info@hotellboras.se
Om Pop-In
Pop-in är ett samarbetskoncept framtaget av Best Western Hotels and Resorts som innebär att Best Westerns lokala hotell samarbetar med lokala aktörer inom andra näringar så som mode, kultur eller tech. Aktörerna får under en period inreda ett hotellrum och fylla det med ett innehåll som skapar en annorlunda och unik upplevelse för gästen. För att också väcka nyfikenhet om aktörernas innehåll och leda till ett besök.
Textile Fashion Centers rum finns tillgängligt för bokning hos Hotell Borås under period 1 februari - 1 april 2018. Hänvisning görs till Best Western Hotell Borås för bokning av rummet.
För mer information kontakta:
Janne Johansson, delägare samt sälj- och marknadsansvarig
Best Western Hotell Borås
Tfn: +46 739 91 04 16
E-mail: janne.johansson@hotellboras.se
Frida Stålhandske, marknadskoordinator
Textile Fashion Center
Tfn: + 46 723 86 94 91
E-mail: Frida@textilefashioncenter.se
Textile Fashion Center är en mötesplats i en kreativ miljö för människor, affärer, kulturer, studenter, kreatörer, nyfikna, unga och gamla. Ett kluster för att inspirera människor till att våga göra drömmar till verklighet.
Grundidén bygger på att innovativa processer bäst sker i samspel mellan företag, akademi och samhälle. Här finns potential för nya affärer, företag, produkter och forskningsresultat men också för ytterligare kvalitativ utbildning och samarbete mellan kultur och utbildning genom samlokalisering.
De verksamheterna som verkar i Textile Fashion Center utgör en enorm kunskapsbank med allt ifrån expertkompetens till utbildningar och forskning i framkant.
Textile Fashion Center är en plats för modevisningar, kulturarrangemang, affärsutveckling, utställningar, event, möten, middagar samt utbildning.
Tre parter bildar basen för klustret; Borås Stad, Högskolan i Borås och det samlande näringslivet i Boråsregionen.
Textile Fashion Center är en mötesplats i en kreativ miljö för människor, affärer, kulturer, studenter, kreatörer, nyfikna, unga och gamla. Ett kluster för att inspirera människor till att våga göra drömmar till verklighet. Grundidén bygger på att innovativa processer bäst sker i samspel mellan företag, akademi och samhälle. Här finns potential för nya affärer, företag, produkter och forskningsresultat men också för ytterligare kvalitativ utbildning och samarbete mellan kultur och utbildning genom samlokalisering. De verksamheterna som verkar i Textile Fashion Center utgör en enorm kunskapsbank med allt ifrån expertkompetens till utbildningar och forskning i framkant. Textile Fashion Center är en plats för modevisningar, kulturarrangemang, affärsutveckling, utställningar, event, möten, middagar samt utbildning. Tre parter bildar basen för klustret; Borås Stad, Högskolan i Borås och det samlande näringslivet i Boråsregionen.