2022-11-25 10:11Pressmeddelande

Textil julgran med överkonsumtion som budskap

Textile Fashion Centers julgran 2022. Tema överproduktion och överkonsumtion med önskan om förändring.Textile Fashion Centers julgran 2022. Tema överproduktion och överkonsumtion med önskan om förändring.

En julgran som kommunicerar och gör oss uppmärksamma på ”överproduktion och överkonsumtion med önskan om förändring” finns just nu i Textile Fashion Center i Borås.

- Textile Fashion Center har sedan 2015 haft en ”textil” julgran, säger Git Guldare, Centrumledare. Utsmyckning och tema har skiftat - i år är det kopplat till kunskap och forskning som pågår i centret.

Årets gran är till brädden fylld med textilt material som vi ”kollektivt vänt blicken från”.

Kreatörerna Anna Lidström och Gudrun Bonér, båda med koppling till centret, har skapat granen med utsorterad textil som inte ens håller måttet att säljas i second handbutik. Deras fråga är ”Hur ska man förhålla sig till det överflödet och vad kan man göra?” De vill få oss att stanna till; Vad händer med världen när vi konsumerar tills vi nästan spricker?

Granen bjuder dessutom in till egna önskningar. Den som vill kan skriva en önskan för klimatet, världen och framtiden på en lapp som hängs i den.

Kreatörer av årets textila gran
Anna Lidström, designer och doktorand på Textilhögskolan. Har i ett flertal år arbetat med konstnärlig ledning för designdrivna hållbarhetprojekt vid Science Park Borås i Textile Fashion Center. De syftar till att utveckla den svenska textil- och modebranschen i en cirkulär riktning.

Gudrun Bonér jobbar med konceptutveckling inom mode och inredning. Upcycling som arbetsmetod är kärnan i verksamheten. Hon har även i flera år arbetat som konstnärlig och operativ projektledare för F/ACT Movement – ett projekt som vuxit sig till en folkrörelse bland medvetna modekonsumeter. Ett initiativ framtagit av Science Park Borås och Göteborgsregionen.

2015 Den första textila julgranen med slipsar donerade av Eton Shirts, Gånghester. Den första knuten knöts av Kommunfullmäktiges ordförande, Per-Olof Höög.

2016 Miss Mary har sitt huvudkontor i Textile Fashion Center och visar hur bra passform en BH kan ha även i en gran.

2017 Trikåns huvudstad är Gällstad med omnejd. Här finns bland annat Seger, företaget som klär världens fotbollslag i alla färger och alla länder. Företaget firade 100 år och granen skapades av gröna fotbollsstrumpor och röda toppluvor.

2018 När Victoria & Albert Museum, London, låter sin utställning ”Balenciala - Master of couture” visas på Textilmuseet hyllar vi denne stora modeskapare med en klänning som Textile Fashion Centers julgran.

2019

Allmänheten skänkte mängder av material i form av vita virkade, stickade och knypplade mönster och spetsar. Granen var en hyllning till kunskap, hantverk och  kvinnokraft med förhoppning om en vit jul.

2020
Pandemin pågick och munskydd var dekoration med budskapet "Var rädda om varandra!".

2021
Borås fyllde 400 år. En gran i ull med ullsax från stadsvapnet som "stjärna" - en påminnelse om ullens kvaliteter.

Git Guldare, Centrumledare, Textile Fashion Center
git@textilefashioncenter.se