2020-04-30 12:50Pressmeddelande

K.A.P SWEDEN tänker om i kristider

När Sveriges Begravningsbyråers Förbund (SBF) efterfrågade säkra och tvättbara skyddsförkläden till sin personal, var Boråsbaserade företaget K.A.P Design snabba att rycka ut.

Agneta Persson, skräddare och designer på K.A.P Sweden, levererade redan innan coronapandemin olika typer av plagg till anställda i den privatägda delen av begravningsbranschen. Arbetet drivs från den stora ateljén på plan 2 inne på Textile Fashion Center, som hon delar med andra företagare.

I samband med Covid-19 sjönk den ordinarie orderingången. Detta gjorde att Agneta och hennes partner Joakim Tellenmark, försäljnings- och marknadschef på K.A.P Sweden, funderade på vad de anställda hade behov av istället, i och med de ändrade förutsättningarna.

När frågan ställdes till Sveriges Begravningsbyråers Förbund lät inte svaret vänta på sig – skyddsförkläden!

– Detta är ju mitt yrke så det känns fint att kunna bistå där det behövs, säger Agneta Persson på K.A.P Sweden.

Science Park Borås maskinhall står redo

För att kunna möta behovet vände sig Agneta Persson till Mathias Bräck, innovationstekniker på Science Park Borås, för att undersöka om tillskärningen kunde ske på ett annat sätt än att hon själv skulle klippa ut varje förkläde för hand med sax.

Med hjälp av Eva Lindell, forskningsassistent på Smart Textiles, jobbade Agneta och Mattias om ursprungsmönstret och anpassade det digitalt till den skärmaskin som står i DO-tank Center, Science Park Borås innovationsmiljö.

-Det känns jättefint att kunna hjälpa branschen, som precis som alla andra har haft stora problem att hitta vettiga skyddskläder, säger Joakim Tellenmark, försäljnings- och marknadschef på K.A.P Sweden.

Läs mer här