2025-09-09 14:43Nyheter

Utställning i Textile Fashion Center visar vägen

En modern utställningsyta med trä- och tygstrukturer uppställda i ett öppet rum.
Två stora informationsskyltar med texten "THE LAB Data → Business" står centralt.

I den nya utställningen The Lab undersöker 22 nordiska varumärken vad digitala produktpass skulle kunna innebära för dem. Tänk att inte bara kunna se material och tillverkningsland när du köper en t-shirt – utan även hur mycket koldioxid som krävts och vad sömmerskan tjänat.

Tanken är att framtidens kunder med sin mobilkamera ska kunna scanna en QR-kod för att därigenom få information om en produkts innehåll, bakgrund och resväg. Hur kan den återvinnas? Var finns det reservdelar att köpa? Det nya lagkravet, som är ett led i EU:s arbete för hållbar omställning, införs i juli 2027 på kläder och ett år senare på möbler.

– Målet med produktpass är att ge information som är till stor nytta för kunderna genom att de kan göra val som är klokare – såväl för dem själva som för vår gemensamma jord. Vår förhoppning är att företagen ska se så stora vinster att de i framtiden skulle fortsätta med produktpass även om lagkravet försvann, säger Jonas Larsson, Science Park Borås/Högskolan i Borås.

Han är en av de ansvariga bakom utställningen The Lab där företag som Lindex, Ludvig Svensson, By Green Cotton och Craft visar hur de planerar att ta sig an den nya bestämmelsen. Produkter, från skor till stolar, visas upp i entrén och besökare kan scanna deras produktpass.

– Med The Lab vill vi visa hur företag som är tidigt ute har jobbat, så det är ett bra sätt för andra företag att få en nulägesanalys inför den förändring som väntar.

Frida Stålhandske, producent på Textile Fashion Center är glad att utställningen är placerad på en mycket framträdande plats i entréplan.

– På det viset når vi ut med en viktig fråga till den rika blandning människor som är våra besökare; studenter, forskare, lunchgäster och museibesökare, säger Frida.

Utställningen The Lab pågår till slutet av november.


Om Textile Fashion Center

Textile Fashion Center är en utvecklings- och innovationsmiljö i centrala Borås. Basen för centret är ett tiotal verksamheter inom Borås Stad och Högskolan i Borås som verkar i skärningspunkten mellan näringsliv, offentlig sektor, utbildning & forskning, kultur samt invånare & besökare. Visionen är att vara Europas ledande center för hållbar utveckling och innovation inom textil och mode. Textile Fashion Center öppnade 2014 i en renoverad 100 år gammal textilfabrik där den industriella arkitekturen med varsam hand bevarats och blivit grunden för en inspirerande och attraktiv miljö för affärsverksamhet, lärande, kreativitet och nätverkande.


Kontakt