2023-06-02 10:00Nyheter

Textile Fashion Center - en del av Göteborgs jubileum i varuhuset Nordiska Kompaniet

pop-up

Från den 2 juni kan besökare till Nordiska Kompaniet se ett utdrag ur Textilmuseet i Borås utställning Kläder & Couture på damplanet i varuhuset. Ett färgstarkt och spännande urval av damplagg inspirerade av Paris modevisningar under 1930-70-talet, sydda och designade i Borås under tidsepoken då ”Borås klädde Sverige”. Utställningen bygger på det lokala modeföretaget Bröderna Magnussons resa genom modehistorien.

”Göteborg genomför sitt jubileumsfirande den 2–6 juni med kungligt besök och mycket aktiviteter i hela staden. Textile Fashion Center bjöds in av NK för att vara en del av deras firande och vi tror och hoppas att många av besökarna till varuhuset tar en tur till Borås och upplever mer av vårt textila ursprung och allt annat som finns här”, säger Frida Stålhandske, producent Textile Fashion Center.

Utställningen finns kvar hela sommaren, den 2 juni – 18 augusti 2023.

Textilmuseet visar i en retrospektiv utställning modeföretaget Bröderna Magnussons resa genom modehistorien under 1930–1970-tal. I utställningen Kläder & Couture berättas om hur Parismodet under 1900-talet omtolkades till användbara kläder för kvinnor i Sverige. För öppettider och mer info klicka här.

Utställningen på NK är curerad av Textilmuseets museipedagog Karin Lindström Olsson och producent Frida Stålhandske.

Foto; Maria Fallbäck, Borås TME

Alexandra Perez Liberg