2020-01-30 08:47Nyheter

Hållbar kollektion skapad i Textile Fashion Center på Elle-galan 2020

På Elle-galan 2020 bar Johannes Leijonborg och Adele Gillardeu kreationer från sin kommande kollektion AW2021 från det egna, prisbelönade märke Johannes Adele.AW2021 Johannes Adele

På årets ELLE-gala uppmärksammades finalister från Show Up Fashion Award 2018 både som pristagare och på röda mattan. Tävlingen Show Up Fashion Award (SUFA) för lovande modeentreprenörer arrangeras varje år av TEX! Marketplace Borås i Textile Fashion Center i Borås.

På Elle-galan 2020 tilldelades Amanda Borgfors Mészáros priset ”Årets nykomling”. 2018 mottog hon priset Tobex Textile Digital Printing på SUFA.

Johannes Leijonborg och Adele Gillardeu med märket Johannes Adele fick 2017 H&Ms och Elles nykomplingsstipendium. 2018 vann de SUFA. På årets Elle-gala syntes de på röda mattan i kläder från sin kommande, hållbara kollektion.

Johannes Adeles plagg är till stor del skapade i Textile Fashion Center i samarbete med Textilhögskolan och Do-tank Center inom Science Park Borås.

Plaggen är dessutom av ”resourced fabric”, dvs tyg som funnits i produktionskedjan hos andra företag men blivit över. Dessa kommer från Rekotex/Fabric resource", också ett företag i Textile Fashion Center.

Kreationerna som Johannes Adele bar på galan är en del av deras kollektion AW 2021. Kollektionen heter "Everybody loves the future" och med den vill Johannes Adele förmedla sin övertygelse och strävan att hitta balans mellan att använda nya tekniker och samtidigt ha respekt för miljön.

Den 19 mars 2020 tillkännages vinnaren för SUFA 2019.

Johannes Adele:
E-post: contact@johannesadele.com
Telefon: 0033(0)143294242

TEX! Marketplace Borås om Show Up Fashion Award:
E-post: info@marketplaceboras.se
Telefon:  + 46 (0) 72-331 16 50