2024-01-30 10:25Nyheter

Cirkulär designguide ska stärka användandet av svensk ull

En person sitter vid ett vitt bord och håller i ett ullstycke.

The Swedish Wool Initiative har släppt en ny cirkulär designguide, framtagen av Science Park Borås, för att främja hållbart användande av svensk ull.

Rätt använd är svensk ullfiber ett naturligt och hållbart alternativ – men i dag slängs mer än hälften av den ull som produceras i Sverige. Den nya designguiden syftar till att underlätta för företag som vill använda svensk ull på ett hållbart sätt.

Guiden täcker allt från praktiska steg i design och produktutveckling till generiska aspekter av cirkulära affärsmodeller. Den innehåller också inspirerande exempel från svenska varumärken i framkant som Tiger of Sweden, Fjällräven, Klippan Yllefabrik AB och Filippa K.

Läs mer på scienceparkboras.se

Läs och ladda ner designguiden från The Swedish Wool Initiative här

The Swedish Wool Initiative drivs av Axfoundation och är ett brett samarbete mellan ett 20-tal aktörer från hela värdekedjan, med målet att främja konkurrenskraftig svensk ullråvara av hög och jämn kvalitet.

Foto: Anna Sigge för Science Park Borås