2022-10-17 14:41Nyheter

Borås Textile Week visar vägen för textil- och modebranschen

25-27 oktober fylls Textile Fashion Center, Borås, av bevis för sin position som Sveriges textila huvudstad. Då arrangeras Borås Textile Week med aktiviteter, föreläsningar, nätverksmöjligheter, seminarier, workshops med mera för textil- och modebranschen.

Arrangemanget är ett samarbete mellan organisationer i Textile Fashion Center och näringslivet.

- Vi erbjuder en mötesplats med affärsnytta i fokus för textil- och modebranschen, säger Pierre Rosengren, VD för TEX! by Marketplace Borås och projektledare för de välfyllda dagarna. Vi är stolta över att bjuda in branschen från hela landet till de här innehållsrika dagarna för påfyllnad av inspiration och innovation.

Erik Bresky är VD för Science Park Borås, en av verksamheterna i Textile Fashion Center som bidrar med innehåll till evenemanget:

- Textile Fashion Center är en tongivande plats för utvecklingen inom textil och mode både i Borås, region Västra Götaland, Sverige och Europa. För oss är det självklart att bidra med aktiviteter som visar vår kompetens och det vi erbjuder.

Bland innehållet finns:
Mikrofabriker/lokal produktion
Stöd till start-up-företag
3D-design
Cirkulära affärsmodeller och design
Omvärldsanalyser av konsumtion och konsumenter

Dagarna innehåller också flera större seminarier, som Next Textile, en internationell konferens med fokus på framtidens material och resursåterbruk.

Dessutom delas priset Fabric of Life Award ut för andra året, en utmärkelse som stöds av Högskolan i Borås och affärsmannen Paul Frankenius.

Se medverkande och innehållet här: borastextileweek.se

Pierre Rosengren, VD
TEX! by Marketplace Borås