2020-01-08 13:18Nyheter

6 av 7 yrkesutbildningar beviljade för Nordiska Textilakademin och Borås Yrkeshögskola

Borås beviljades i mycket hård konkurrens sex av sju ansökta utbildningar när Myndigheten för Yrkeshögskolan gav besked den 8 januari 2020.

Nordiska Textilakademin fick samtliga tre utbildningar de ansökt om, däribland Internationell designer inom textil/mode/funktion och Kvalitets- och produktionsutvecklare och Borås Yrkeshögskola tre av fyra, däribland Garment technical designer.

Positiva kommentarer förmedlar betydelsen av beskeden:

- Tillsammans med företagen kan vi nu fortsätta arbeta för en stark textil branschskola i Borås. Med det här beskedet visar vi att branschen är en framtidsbransch och att vi kan ta till vara det stora engagemang som finns för textil- och modebranschen, säger Christian Lundell, VD för Nordiska Textilakademin.

- Det känns fantastiskt bra att vi kan erbjuda utbildningar när det finns ett så stort behov av arbetskraft med rätt kompetens, säger Josipa Morén, rektor på Borås Yrkeshögskola.

Läs mer om utbildningarna som Nordiska Textilakademin och Borås Yrkeshögskola erbjuder genom att klicka på länkarna: